Albert Heijn en LTO Nederland willen een ronde-tafel-gesprek organiseren met betrokkenen om te praten over de verhouding tussen supermarkten en telers. Dat is de uitkomst van het tweede gesprek dat LTO en Albert Heijn vrijdag 21 september voerden naar aanleiding van de brief die Albert Heijn eerder naar haar leveranciers stuurde en waarin zij een korting van 2 procent op de geleverde goederen aankondigde.

LTO wees de supermarktketen afgelopen vrijdag op haar verantwoordelijkheden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wanneer Albert Heijn zegt dat het een duurzame productie hoog in het vaandel heeft staan, zal de supermarktketen ook moeten zorgen dat iedereen in de keten een fatsoenlijke boterham kan verdienen.

Naast de afspraken over het ronde-tafel-gesprek zijn Albert Heijn en LTO ook overeengekomen een onafhankelijke onderzoeksinstituut, zoals het LEI, de relatie tussen Nederlandse boeren en tuinders en supermarkten te laten analyseren. Deze analyse vormt de basis voor het ronde-tafel-gesprek.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 25 september 2012 - 17:30