Het gangbare sortiment is momenteel vrijwel altijd wel ergens in de aanbieding. De winkelprijzen van Elstar, Jonagold maar ook Conference liggen dan ook vaak lager dan een euro per kilo. Nu is dat niet ongebruikelijk voor deze tijd van het jaar, ook in voorgaande jaren met een groot aanbod aan het einde van de oogst daalden de winkelprijzen soms flink door de sterke druk op de markt. Maar uitschieters naar beneden bij de groothandelsprijzen laten zien dat diverse partijen regelmatig voor heel weinig geld op de markt komen.

Daarentegen blijven de winkelprijzen van de conceptrassen op het eerste gezicht intact. Ook bij de groothandel blijven de prijzen van Rubens boven die van Elstar liggen. Bij Kanzi is het oude seizoen in het nieuwe overgegaan met dezelfde prijzen. Toch blijven de clubrassen niet buiten schot bij de stroeve afzet van dit moment. “Voor veel consumenten is een appel gewoon een appel”, merkt een Franse exporteur op in AGF.nl. “En als de markt zo sterk verzadigd is als nu, heeft dat ook effect op de premiumprijzen.”
Het effect bij de conceptrassen hangt ook af van de strategie die wordt gehanteerd. Junami bijvoorbeeld is aan het einde van het afgelopen bewaarseizoen voor lagere prijzen afgezet, zoals uit de langlopende actie bij Jumbo bleek. De prijzen van Kanzi bleven onveranderd, wat natuurlijk niet wil zeggen of het gewenste volume ook is gehaald of op een andere wijze is afgezet.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 30 september 2014 - 19:31