Wanneer elke Nederlander per maand één of twee extra peren of appels eet, wordt het verlies van de Russische markt voor Nederlandse fruittelers gecompenseerd. Het lijkt heel simpel, maar vraagt wel een forse ommezwaai in de alsmaar dalende fruitconsumptie. Toch is het niet ondenkbaar. In België ligt de perenconsumptie sinds enkele dagen fors hoger dan voorheen, dankzij de vele ‘peerfies’ die worden gepost op sociale media.

Dat schrijft het Belgisch dagblad Het Belang van Limburg. Petra Wautraets van de Limburgse Fruitveiling vertelt aan de krant: “Wij verdelen de peren bij de groothandels en retailers en daar is de verkoop meer dan verdubbeld. Grootwarenhuizen hebben hun orders verhoogd. De twitteraars die vorige week de peerfies postten ter ondersteuning van de fruittelers, hebben hun doel bereikt.”
In Nederland merken Fruitmasters en The Greenery tot heden geen verandering in de vraag. Volgens Stephanie Schendstok van Fruitmasters is het nog wat te kort dag om hier iets over te kunnen zeggen. “Misschien dat het op de markt wel opvalt, maar retailers werken toch vooral met lange termijnafspraken,” aldus Schendstok.

Zowel in Polen, België als Nederland worden spontaan allerlei acties gestart om telers van groenten en fruit te steunen na het besluit van Rusland om alle groenten, fruit, zuivel en vlees uit de EU te weigeren. Vooral de ‘appelfies’ en ‘peerfies’ (selfies met appels en peren) zijn populair. Ook de hashtags #peervoorpoetin (in Nederland), #ShareAPear (in België) en #jedzjab?ka (in Polen) worden veel gebruikt.
Daarnaast zijn er acties vanuit brancheorganisaties en bijvoorbeeld door Boerenfluitjes. Dit platform voor consumenten en voedselproducenten wil door het inzamelen van geld overtollige groenten en fruit opkopen en schenken aan de Nederlandse Voedselbanken. Onder de noemer Samen Sterk hebben zeven spelers uit de glastuinbouwsector hun krachten gebundeld om de consumptie van Nederlandse groenten en fruit te vergroten. Het gaat om Veiling ZON, RedStar, Looije, Greenco, Harvest House, DOOR Partners en Van Nature. LTO Noord Glaskracht ondersteunt het initiatief. Samen Sterk wil consumenten bereiken via de sociale media en activiteiten op de winkelvloer en via restaurants.

Op de vraag of de acties daadwerkelijk tot een betere marktsituatie zullen leiden reageren de meeste economen ontkennend. Het lijkt eenvoudig. Gemiddeld over de jaren 2009 tot en met 2012 exporteerde Nederland ruim 43.000 ton peren en bijna 12.000 ton appels. Dit betekent dat wanneer elke Nederlander per jaar 2,5 kg peren en 0,7 kg appels extra koopt het overschot van de markt is. Maar dan moeten wel alle 16,8 miljoen Nederlanders dat doen. En dat is tegen de trend van een steeds verder dalende fruitconsumptie in. Zo kocht een gemiddeld Nederlands huishouden in 2012 slechts 19,4 kg appels en 4,7 kg peren. En zelfs wanneer de consumptie aanzienlijk stijgt, is het de vraag of dat goede prijzen voor telers oplevert. Op een overvolle Europese markt zal het moeilijk zijn goede prijzen te handhaven.
Ook leidt een prijsdaling niet direct tot een hogere consumptie. Macro-econoom Matthijs Bouman schrijft in zijn column in het Financieel Dagblad dat uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat de perenvraag nauwelijks gevoelig is voor prijsdalingen. “Als de prijs van peren met 1 procent daalt, neemt de vraag met nog geen 0,25 procent toe. De perenvraag is inelastisch, zeggen economen dan. Het prijsmechanisme werkt daardoor zeer stroef. De prijs zal flink moeten dalen voordat het evenwicht weer is gevonden. Ook perentelers die niet aan de Russen leverden, worden hard geraakt”, schrijft Bouman.
Boumans conclusie is dat er uiteindelijk niets valt te zeggen over de gevolgen van de boycot. Er spelen te veel factoren een rol. Maar, zo geeft hij perentelers moed: “Een nationale actie ‘Eet een peer tegen de Russische beer’, zou zomaar kunnen slagen.”

 

Dit bericht is geplaatst op Tuesday 12 August 2014 - 20:06