De appel is nog steeds onverminderd populair in Frankrijk en Duitsland, maar in Italië daalden de verkopen de laatste tien jaar met 15 procent. Dat blijkt uit cijfers van de EU-campagne Fruitylife, waarmee informatie over de gezonde effecten van groenten en fruit worden verspreid onder Duitse, Franse en Italiaanse consumenten.

De groente- en fruitverkopen in deze landen vertonen verschillende trends, maar een overeenkomst is dat de interesse voor biologische producten en voor gezondheid en veiligheid toeneemt.
Fruitylife verzameld een groot aantal cijfers, afkomstig van onderzoeksbureaus uit diverse landen. Dit betekent dat niet van elk land dezelfde gegevens beschikbaar zijn.
Allereerst keek men naar de invloed van de economische crisis op de groenten- en fruitaankopen. De crisis had de grootste invloed in Italië. Van de Italiaanse consumenten zegt 81 procent haar aankoopgewoontes te hebben gewijzigd, in Duitsland ligt dat percentage op 35 en in Frankrijk op 64 procent (gemiddeld in Europa 63%).

Italianen kochten, gemeten over de periode van juni 2012 tot juli 2013, 3,1 procent minder fruit en 2 procent minder groenten. Wel zijn het grote groenten- en fruiteters. Gemiddeld bedraagt de consumptie 219 gram fruit per persoon per dag en 228 gram groente per persoon per dag. De door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO aanbevolen hoeveelheid bedraagt in totaal 400 gram per persoon per dag.

In Frankrijk nam de verkoop van fruit in 2012 juist toe met 7 procent in bestedingen en met 5,1 procent in volume. Uit Duitsland zijn geen jaarcijfers bekend, maar afgelopen augustus – de maand dat fruitverkopen normaal dalen – stegen de fruitverkopen nog met 2 procent, ondanks een prijsstijging van 7 procent.

Appel is de meest populaire fruitsoort in zowel Duitsland als Frankrijk. Duitsers eten gemiddeld 25,9 kg appels per persoon per jaar. In Frankrijk wordt de appel in populariteit gevolgd door peer en sinaasappel. Van Italië is niet bekend wat de meest favoriete fruitsoort is, maar wel laten verkoopcijfers tussen 2002 en 2012 een dalende trend zien voor appel, peer en sinaasappel (-15%), druiven (-18%) en mandarijnen (-30%), terwijl de aankopen van nectarine (+11%), clementine (+15%) en kiwi (+36%) stegen.

Ondanks de tegenstellingen tussen de drie landen, waren er ook overeenkomsten. In alle drie de landen breidde de markt voor biologische producten zich uit. In Italië groeide de afzet van biologische producten met 8 procent in omzet (8,8% in volume). En in Frankrijk steeg de omzet van biologische producten het afgelopen jaar met 6 procent (5% volume).  De best lopende producten zijn peen, tomaten, courgettes, appels en kiwi. Van Duitsland zijn deze cijfers niet bekend.  

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 15 oktober 2013 - 18:18