Fruittelers die meededen aan de open dagen van Albert Heijn, hebben veel positieve reacties van bezoekers ontvangen. In totaal trokken de open dagen gedurende twee weekenden 85.000 bezoekers. Albert Heijn organiseerde de open dagen bij haar telers ter ere van het 125-jarig bestaan van de grootgrutter.

 

Het aantal bezoekers liep per bedrijf sterk uiteen, afhankelijk van de locatie en het bedrijfstype. Maatschap Schipper uit Kapelle ontving afgelopen zaterdag zestig bezoekers. Kees Schipper noemt dat aantal wat aan de lage kant, maar is heel tevreden over de reacties van de belangstellenden. De bezoekers kwamen uit het hele land. Veel mensen hadden geen idee wat er allemaal speelt op een fruitbedrijf. “Je doen het niet alleen voor Albert Heijn, maar het is promotie voor de hele sector”, aldus Schipper.

Het bedrijf van Maatschap van Dijk uit Lexmond deed alleen afgelopen zaterdag mee met de open dagen. In totaal hadden 145 mensen zich aangemeld via de website van Albert Heijn, maar Jaap van Dijk schat dat er circa 200 bezoekers zijn geweest. Veel mensen bleven na de rondleiding nog ‘hangen’ om de informatieposters in de schuur te lezen. Ondertussen konden de kinderen spelen op het springkussen dat Van Dijk had gehuurd. Ook hij ervoer dat er voor veel mensen een wereld opengaat wanneer ze op een fruitbedrijf worden rondgeleid. Een vraag die hem regelmatig gesteld werd, is of fruit voor consumptie gewassen moet worden. Aangezien Albert Heijn haar norm heeft gesteld op 50 procent van de wettelijke mrl, lijkt er voor de volksgezondheid weinig risico een appel of peer direct van de boom te eten.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 28 augustus 2012 - 19:30