‘We zijn naar de zesjes en zeventjes afgegleden’, zegt Greenery-directeur Philip Smits over de groente- en fruitsector in een interview met het Financieel Dagblad. Nederlandse telers onderscheiden zich met hun producten steeds minder vaak van hun concurrenten in goedkopere productielanden.

 

Daarnaast heeft het Nederlands product in landen als Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk hinder van de voorkeur naar lokaal geteeld product. Dat alles doet de exportpositie geen goed.

 

Naast de verslechterde exportpositie spelen ook de grootwinkelbedrijven een rol in de magere resultaten. Grootwinkelbedrijven zorgen door prijsstunts voor een extra prijsdruk. Volgens Smits vangt The Greenery een deel van die pijn op voor de telers, waardoor het resultaat uit de kernactiviteiten dit jaar lager zal uitvallen. Een reorganisatie en een automatiseringsproject moeten medio volgend jaar zorgen voor een opleving van de resultaten.

 

Overigens verwacht Smits dat The Greenery dit jaar de geplande productievolumes aan groente en fruit wel zal halen. Het doel voor dit jaar is een volumegroei van 3 tot 4 procent. Ook verwacht hij de komende drie jaar op eigen kracht een groei van 10 tot 15 procent te realiseren. Ondanks deze positieve vooruitzichten zal de druk voor telers blijven. ‘De retail houdt een dominante positie, het areaal slinkt en er zal een shake-out plaatsvinden. Dat kan niet anders’, aldus Smits.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 27 november 2012 - 19:00