Van alle appels die telers produceren wordt 40 procent niet opgegeten. Daarbij gaat de keten uit van 11 procent verliezen bij de teler en 27 procent bij de consument. Supermarkten zouden minder dan 1 procent van hun appels weggooien. De verwerkende industrie verspilt 2 procent van alle appels. Dat concludeert de Britse supermarktketen Tesco in een onlangs verschenen rapport

Tesco onderzocht de verspilling van 25 producten en kwam daarbij tot de volgende conclusie: 20 procent van alle druiven, 20 procent van alle bananen, 47 procent van alle bakkerijproducten en 68 procent van alle salades wordt verspild. Alleen bij salades zijn de verliezen tijdens de teelt (17%) groter dan bij appels, volgens de supermarktketen.
Tesco wil de voedselverspilling door consumenten onder andere verminderen door het aanbieden van kleinere verpakkingen en het toevoegen van bewaaradviezen. Aan de telers vraagt de retailer onder andere de inzet van meer natuurlijke vijanden om ziekten en plagen te bestrijden. In de winkels zal het voorraadbeheer worden aangepast.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 22 oktober 2013 - 19:01