Na de soms forse aanbiedingen van de afgelopen weken lijken de scherpe kantjes daar wat vanaf te raken. Elstar, Conference en Jonagold zijn nog steeds niet duur, maar liggen nu vaak voor nauwelijks minder dan een euro per kilo in de winkel. Dat is zeker zo bij de supermarkten met het grootste marktaandeel.

Appels in het duurdere segment, zoals Kanzi, kosten ruim twee euro per kilo. Dat geldt ook voor de grotere volumes, zoals een tas van anderhalve kilo. Dat levert dan een hoge eenheidsprijs op, zeker ten opzichte van de losse gangbare rassen.
Daarentegen nemen de prijzen in de schakels voor de retail en detail nog eerder af dan dat ze stabiliseren of zelfs toenemen. Het Elstar-aanbod bijvoorbeeld bij de groothandel is weer zeer divers. Dat komt niet alleen door de maten en kwaliteiten, maar ook door de verschillende toeleveranciers. De betere 75-85 kost bij de groothandel bijna een euro. Maar andere gangbare maten zijn soms voor de helft verkrijgbaar. Net als in de winkelschappen zijn de prijzen van de conceptrassen wel stabiel. Dat geldt ook voor Rubens, zowel uit Nederland als uit Italiƫ.
Als de winkelprijzen niet verder toenemen, is de kans groot dat de consumptie op een hoog niveau blijft. Want zowel uit de statistieken als uit de ervaringen van de medewerkers op de winkelvloer blijkt dat de omzet aan appels substantieel hoger is dan vorig jaar. Hopelijk nemen de telersprijzen ook toe, anders zou de marge onevenredig zijn verdeeld.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 7 oktober 2014 - 17:03