NFO, LTO en andere agrarische organisaties in Europa, zetten zich in om in Brussel een APK- en registratieplicht voor trekkers te voorkomen. “Het eerste voorstel is al afgezwakt. Wat ons betreft gaat het voorstel na de zomer helemaal van tafel”, zegt Luc Groot, lobbyist van LTO Nederland en NFO, in Brussel.

 

In een eerder voorstel wilde de Europese Commissie alle trekkers die harder dan 40 kilometer per uur kunnen, APK-plichtig maken. Dat plan is nu behoorlijk afgezwakt. Als het aan het Europees Parlement ligt worden alleen trekkers, die op publieke wegen rijden voor commercieel vervoer, straks APK gekeurd. De meeste lidstaten willen geen APK-plicht voor tractoren voor landbouwkundig gebruik. NFO en LTO zien geen meerwaarde in een verplichte APK-keuring voor een groot deel van het bestand tractoren en aanhangers. “Als alle trekkers die sneller kunnen dan 40 kilometer per uur APK-plichtig worden, heb je het over meer dan 100.000 voertuigen”, zegt Roel Visser van LTO Nederland. “Dit geldt ook voor aanhangers waarvan er op een gemiddeld agrarisch bedrijf wel één of twee op het erf staan”. Een APK- en registratieplicht zou ondernemers jaarlijks honderden euro’s extra kosten. Het Europees Parlement bespreekt het afgezwakte voorstel nog voor de zomer. Na de zomer moeten de Europese lidstaten, Europese Commissie en het Europees Parlement het gezamenlijk eens worden over een uiteindelijke richtlijn voor APK en registratie.

 

 

Dit bericht is geplaatst op woensdag 19 juni 2013 - 13:30