De NFO maakt bezwaar tegen het beleid rondom de verblijfsbelasting in de gemeente Neder-Betuwe en roept de gemeenteraad op dit alsnog aan te passen.
Jaren geleden besloot de gemeenteraad via een verordening om belasting te heffen op mensen die overnachten in de gemeente. Lange tijd bleef de daadwerkelijke uitvoering echter uit. Inmiddels wordt er werk gemaakt van de inning van deze belasting en dat stuit op weerstand vanuit de fruitsector.
Volgens de NFO is het niet terecht om de verblijfsbelasting nu alsnog actief te gaan innen. De NFO wijst op de nadelige gevolgen voor fruittelers, die vaak afhankelijk zijn van tijdelijke huisvesting van werknemers. Extra lasten kunnen de sector financieel raken en de uitvoerbaarheid onder druk zetten.
NFO-directeur via Sander Bos en Berend Jan van Westreenen, van de voorzitter NFO-Afdeling Gelderland, benadrukken dat de bal nu bij de gemeenteraad ligt. Ze roepen de raad op om het beleid opnieuw te bekijken en waar nodig aan te passen, zodat het beter aansluit bij de praktijk en de belangen van de lokale fruitsector.

