Met een nieuw en up-to-date pakstation speelt Fruitmasters in op de groeiende vraag naar zachtfruit. “Sinds een jaar of drie, vier is er veel meer aandacht voor zachtfruit en krijgt dit steeds meer ruimte in de schappen bij retailers”, vertelt commercieel directeur Leonard Kampschöer. De vraag naar zachtfruit nam de laatste jaren over de hele linie jaarlijks met 10 tot 30 procent toe. Ook de productie groeide daarin mee. De verwachting is dat deze stijging nog wel een aantal jaren doorzet.
In het nieuwe pakstation kunnen aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bramen, rode bessen en kersen worden gesorteerd en verpakt. Verpakkingen met hersluitbare topseal hebben in het geheel een steeds groter aandeel. Nu al wordt 80 procent van het zachtfruit in topseal-verpakkingen verpakt. Kampschöer verwacht dat uiteindelijk de hele categorie zachtfruit over zal stappen op topseal-verpakkingen. In de hal staan vijf topseal-lijnen opgesteld. Daarnaast zijn er lijnen om doosjes te dekselen en sorteerlijnen voor kersen en blauwe bessen. Kampschöer benadrukt dat de vernieuwing niet alleen in de nieuwe verpak- en sorteerlijnen zit, maar dat in het nieuwe pakstation het hele proces verloopt volgens de meeste recente normen voor tracking- en tracing en voedselveiligheid vanuit de retail.
Het pakstation is onlangs met de telers officieel in gebruik genomen. In het pakstation wordt product van eigen leden en indien nodig ook importfruit verkoopklaar gemaakt.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 29 maart 2018 - 17:39