De Belgische Fruitveiling is bezig met een onderzoek onder consumenten, winkeliers en telers om een concept te ontwikkelen om Jonagold opnieuw te positioneren. Doel is een kwaliteitsconcept te ontwikkelen zodat Jonagold de concurrentie aan kan met nieuwe rassen als Jazz en Pink Lady. Dat bevestigt veilingdirecteur Filip Lowette.

Jonagold en zijn mutanten verliezen steeds meer terrein aan nieuwe rassen als Jazz en Pink Lady, die vaak voor een twee keer zo hoge prijs in het winkelschap liggen. Ook in de export streven deze rassen Jonagold voorbij. De Belgische Fruitveiling wil Jonagold weer terug op de (menu)kaart brengen, maar daarvoor moet een aantal problemen worden aangepakt. Als eerste noemt de veilingdirecteur het grote aantal mutanten, waardoor de herkenbaarheid van Jonagold voor de consument sterk is ingeboet. Ook stelt hij de vraag of de vruchten wel voldoende op smaak worden geoogst. En tot slot vraagt hij zich af of Belgische ondernemers Jonagold tijdens de oogst, sortering en verpakking niet te veel als bulkproduct behandelen. Misschien moet de veiling gaan denken aan het stickeren van de vruchten.

 

Op dit moment wordt alle informatie uit het onderzoek verwerkt. De verwachting is dat er in de loop van het jaar een advies komt dat draagkracht heeft bij telers, handel en consument.

 

Jonagold maakt ongeveer 65 procent van de Belgische appelproductie uit. Vorig jaar werd in België 125 miljoen kg Jonagold en Jonagored geoogst.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 29 mei 2012 - 14:30