De afgelopen maand is in het Dirk-filiaal in Leidschenveen een pilot uitgevoerd om te onderzoeken in hoeverre groente- en fruitaankopen gestimuleerd kunnen worden door aanpassingen op de winkelvloer. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) onder de noemer Ga Voor Kleur Lab.
Door subtiele aanpassingen in de winkelomgeving kregen groenten en fruit een prominentere plek en werden ze meer onder de aandacht van de consument gebracht. Hierbij werd gebruikgemaakt van nudging, dat is het beïnvloeden van de keuze van mensen zonder dat dit dwingend is. Karin Bemelmans, NAGF: “Met het Ga Voor Kleur Lab willen we al die mensen een zetje in de rug geven, door het nog makkelijker en aantrekkelijker te maken om voor groenten en fruit te kiezen.”
In de winkel zijn zeven variaties van nudging toegepast, waaronder afbeeldingen op en onder de toegangspoortjes, winkelwagen-inlays, een gezond aanbod bij de kassa en het presenteren van top drie lijstjes van meeste gekochte groenten of fruit.
Op dit moment worden de kassadata van de afgelopen maand geanalyseerd om na te gaan wat de invloed van nudging is geweest op het omzetvolume van groenten en fruit. Ook wordt onderzocht wat de beleving van de supermarktbezoeker is geweest.
Bekijk ook het filmpje.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 20 november 2018 - 20:11