De pruimentijd is nu!
Het begrip ‘tot in de pruimentijd’ staat gelijk aan ‘tot over een onbepaalde tijd’, of ‘misschien wel nooit’. Maar de echte Hollandse pruimentijd start nu! Het oogsten van deze zoete vruchten is medio juli begonnen. Maar waar komt dan toch die uitdrukking vandaan?

Pruimen favoriet op Muiderslot
Met pruimentijd wordt eigenlijk de tijd bedoeld waarin de pruimen rijp zijn, grofweg van juli tot en met september. Een mogelijke verklaring is dat tot in de pruimentijd! bedacht is door de beroemde dichter en schrijver P.C. Hooft en zijn vrienden, onder wie Vondel en Huygens. Hooft ontving hen vaak op zijn Muiderslot. Aan het eind van de zomer zeiden de vrienden bij wijze van afscheid “Tot in de pruimentijd!” tegen elkaar, waarmee ze de volgende zomer bedoelden. Deze groet zou later spreekwoordelijk zijn geworden (bron: OnzeTaal).

Hollands ‘superfruit
Wel zeker is dat de Hollandse pruimen inderdaad iets zijn om naar uit te kijken. Niet alleen is de pruim zoet en vol van smaak, maar dit ‘superfruit’ zit ook nog eens vol met antioxidanten en vezels. “Er zijn vele soorten pruimen, met elk een eigen smaak,” aldus pruimenteler Frederik Bunt , “zoals de  Opal, rond van vorm, die van de vele pruimenrassen het vroegst rijp is en als eerst wordt geoogst.

Daarnaast zijn er nog de wijnpruimen en Lazoet ,blauw van kleur, en de wat roder gekleurde Reine Victoria.” In 1926 startte grootvader Bunt het fruitbedrijf met een pruimenboomgaard.  “Het pruimen telen zit de familie Bunt zogezegd in de genen, of”, zoals Frederik zelf zegt “eigenlijk zijn wij een beetje pruimengek”.
Vrucht met vele mogelijkheden

De vrucht geeft zoveel mogelijkheden, door een fruitsalade, gewoon uit het vuistje of met een crumble deeglaagje uit de oven. Daar raak je nooit op uitgekeken. De groet ‘tot in de pruimentijd’ wordt door de teler dan ook beantwoord met een grote glimlach!

Dit bericht is geplaatst op woensdag 19 juli 2017 - 12:06