Om de peren (Conference) speciaal in de belangstelling te zetten in Duitsland zijn proeverijen opgezet in supermarkten in NordRheinWestfalen (NRW). Deze blijken een groot succes te zijn. In het campagnejaar 2 van de EU voorlichtingscampagne voor verse peren (Conference)  die loopt in Duitsland, Nederland en België (2012-2015) zijn de resultaten geëvalueerd. Dit is afgelopen voorjaar onderzocht door bureau Mediatest onder 800 consumenten in NRW en de rest van Duitsland

Proeverijen Duitsland (NordRhein Westfalen) voorjaar 2014.

De promoties met proeverijen zijn als erg goed beoordeeld. De kwaliteitsperceptie van Conference ligt in NRW hoger dan in de rest van Duitsland. Dit kan een gevolg zijn van de proeverijen. Waar blijkt dat uit?

De consumenten uit NRW. beoordelen de Conference peren Conference is een zoete en sappige en fris knapperige peer volgens de Duitse consument. De smaak wordt beoordeeld met een 7,5 in NRW en een 7,3 in de overige regio’s van Duitsland. Over het algemeen wordt de kwaliteit van de Conference peer als goed beoordeeld. 69% vindt de kwaliteit goed en 29% aanvaardbaar. Overrijpheid en slechte kwaliteit zijn redenen om niet voor Conference te kiezen.100% van de ondervraagden vond de presentaties op de winkelvloer(heel) goed. 45% kocht de peer nadat ze deze hadden geproefd. De keuze voor het kopen van peren maakt men meestal (69%) in de winkel zelf. De keuze voor een specifiek perenras nog meer (80%). Vezels zijn een belangrijk kenmerk van peren. Een groot deel van de consumenten eet daarom peren.

De consumenten stelden m.n.vragen over de oorsprong van het product en de wijze van bewaring na aankoop. De bekendheid met Conference is in NRW door de proeverijen hoger dan in de rest van Duitsland (11% t.o.v. 8%).. Smaak en sappigheid van de peer zijn belangrijke redenen om voor een specifiek perenras te kiezen. Een harde peer heeft bij aanschaf de voorkeur. Men is verdeeld of een peer juist zacht of hard gegeten moet worden.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 29 juli 2014 - 13:46