Programma open dagen Proeftuin Randwijk op 17 en 18 augustus 2017

Randwijk, 20 juli 2017

Op donderdag 17 en vrijdag 18 augustus 2017 organiseren Fruitconsult BV,  de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO), de Centrale Adviesdienst Fruitteelt (CAF) en Wageningen University & Research (WUR) open dagen op Proeftuin Randwijk.

Dit jaar worden voor het eerst twee open dagen georganiseerd.  Op 17 augustus wordt de jaarlijkse open dag gehouden.  Deze dag is zoals altijd gericht is op Nederlandse en Belgische bezoekers.

Op 18 augustus organiseert Proeftuin Randwijk haar eerste open dag voor internationale vakgenoten.  De organisatie rekent verdeeld over deze twee dagen op ruim 600 bezoekers

Programma 17 augustus

Op 17 augustus bestaat het programma uit een combinatie van rondleidingen, demonstraties en een bedrijvenmarkt.

In de middag zijn er 5 verschillende rondleidingen met aandacht voor verschillende thema’s.

Er is onder andere aandacht voor nieuwe perenrassen,  de bioteelt van Natyra® onder netten, de sleuventeelt, resultaten van zettingsproeven, resultaten van het 2e en 3e fase rassenonderzoek appel (Junami, Kanzy en Honeycrisp), resultaten van demo’s met Jonagold- en Gala- mutanten.

In de avond zullen demonstraties worden gegeven waarbij aandacht is voor  emissiebeperkende technieken, mechanische onkruidbestrijding, de phytobac van Beutech, een hagelnetafroller en voor het project Fruit 4.0  waarin met behulp van relatief eenvoudige cameratechnieken gewerkt wordt aan methoden om bloesem en vruchtontwikkeling te monitoren.

In de pauzes is een bezoek aan de bedrijvenmarkt mogelijk onder het genot van een hapje en een drankje. De activiteiten eindigen rond 20.15 uur waarna er wordt afgesloten met een gezellige netwerkborrel.

Het programma is als volgt ingedeeld:

14.30 uur          Ontvangst met koffie & thee  en bezoek bedrijvenmarkt

Start bedrijvenmarkt

15.00 uur          Opening door Siep Koning (directeur NFO) en  Ernst van den Ende (Algemeen directeur van de Plant Sciences Group WUR)

15.15 uur           Rondleidingen

16.45 uur          Pauze & bezoek bedrijvenmarkt

17.15 uur           Rondleidingen

18.15 uur          Diner & bezoek  bedrijvenmarkt

19.00 uur          Mechanisatie & techniek demo’s

20.15 uur          Einde open dag & netwerkborrel

Programma 18 augustus

Het programma van de internationale open dag is vergelijkbaar met het programma op 17 augustus met dien verstande dat er in verhouding meer aandacht zal zijn voor de appelteelt.

Net als op 18 augustus zal er een bedrijvenmarkt zijn en de techniek en mechanisatie demo’s zijn inhoudelijk gelijk aan het programma op 17 augustus.

Tijdens de rondleidingen wordt een ronde gemaakt over het oostelijk deel van de proeftuin en zal aandacht zijn voor de rode perenrassen, voor de Migo® peer, de onderstammenproef met Conference op Q-Eline en een dunproef op Golden Delicious en een Regalisproef op Elstar.  Daarnaast is er net als op 18 augustus een rondleiding op het Bioperceel Natyra® en een rondleiding langs diverse appelrassen (Magic Star, Junami, Kanzi, Honeycrisp) en mutanten van Gala en Janagold. Ook wordt de sleuventeelt bekeken en is er aandacht voor dunning bij appels.

De open dag voor buitenlandse bedrijven start om 10.00 uur en duurt tot ca. 17.00 uur. De voertalen op 18 augustus zijn Duits en Engels.

10.00 uur          Ontvangst met koffie en bezoek bedrijvenmarkt

10.30 uur          Opening door Marianne Groot (Teamleider WUR Randwijk)

Huishoudelijke mededelingen door Eric van der Hoeff (Fruitconsult)

10.45 uur          Mechanisatie & techniek demo’s

12.00 uur          Lunch en bezoek bedrijvenmarkt

13.00 uur          Rondleidingen

14.30 uur          Pauze en bezoek bedrijvenmarkt

15.00 uur          Rondleidingen

16.00 uur          Afsluiting op de bedrijvenmarkt met een netwerkborrel

17.00 uur          Einde open dag

Toegangsprijs

Voor supporters en sponsoren van de proeftuin is de toegang op beide dagen gratis.  Voor anderen wordt op 17 augustus een toegangsprijs van € 20,- gevraagd. Voor de internationale open dag op 18 augustus wordt een toegangsprijs van € 50,- gerekend.

De toegangsprijs is op beide dagen inclusief een hapje en een drankje.

Rabobank hoofdsponsor open dagen

De proeftuin heeft voor de komende drie jaar vier lokale Rabobanken  aan zich verbonden als hoofdsponsor voor de open dagen. Dit zijn Rabobank Maas en Waal, Rabobank Oost Betuwe, Rabobank West Betuwe en Rabobank Bommelerwaard. Naast het hoofdsponsorschap van de open dag is de Rabobank ook sponsor van de proeftuin geworden.

De proeftuin

Op de proeftuin is een interessante mix te zien van fundamenteel onderzoek en praktijkgerichte demo’s op het gebied van duurzame fruitteelt, moderne rassen en onderstammen, efficiënte productiesystemen, etc. De proeftuin is daarmee dé centrale plaats in Nederland waar onafhankelijk onderzoek plaatsvindt en waar innovaties in de vorm van demo’s getoond kunnen worden.

Meer weten, sponsor of supporter worden?

Heeft u vragen over dit bericht of overweegt u om sponsor of supporter te worden, neem dan contact op met  Patricia Hoogervorst (secretaris stuurgroep Proeftuin Randwijk).  Zij is bereikbaar via telefoonnummer 06 27 35 22 24 of neem contact met ons  op via  info@proeftuinrandwijk.nl .  Bedrijven die op deze dag graag een stand willen op de bedrijvenmarkt of hun machines willen laten zien, kunnen via de genoemde contactgegevens  contact opnemen met Proeftuin Randwijk.

De proeftuin is gevestigd op:  Lingewal 1, NL  6668LA, Randwijk., www.proeftuinrandwijk.nl

Dit bericht is geplaatst op woensdag 19 juli 2017 - 12:19