Consumenten waarderen appels van de derde pluk het beste, maar hoe krijg je deze appels vers bij de klant? Het is een uitdaging die fruittelersvrouw Juanita de Jonge aangaat samen met beeldend kunstenares Lobke Meekes.
Beiden werden met elkaar in contact gebracht via Food Heroes, een project van ZLTO waarin wordt gezocht naar mogelijkheden om voedselverspilling tegen te gaan. Tijdens de Dutch Design Week, vorig najaar in Eindhoven, lieten De Jonge en Meekes bezoekers proeven van eerste en derde pluk Jonagold-appels. De bezoekers waren het er allemaal over eens dat een derde pluk appel op dat moment (in oktober) veel beter smaakte dan een vroeg geplukte Jonagold. Bekijk hier het filmpje.

Om juist de derde pluk appels beter aan de man te brengen, richtten De Jonge en Meekes het initiatief Plukgoed op. “Het gaat tegen mijn principe in om die appels zomaar te laten vallen”, vertelt De Jonge, die samen met haar man Arjan Lambregts het fruitbedrijf De Stuifakker in Zevenbergschenhoek runt. Voor verkoop in de supermarkt zijn derdeplukappels vaak minder geschikt, maar via een heel korte keten liggen er wel mogelijkheden.

Via Facebook en plukgoed.nl informeert De Jonge mensen over hoe de appels in de boomgaard groeien. Dat veel mensen nog weinig bekend zijn met hoe fruit wordt geteeld, blijkt wel uit de reacties die ze soms op de berichten krijgt. “Iemand vroeg me wat we doen met de vruchten die we van de bomen dunnen. En pas kwam er al iemand in de winkel om Plukgoed-appels, terwijl de appels nog klein aan de boom hangen”, aldus De Jonge.
In september en oktober zullen Plukgoed-dagen in de boomgaard worden gehouden, zodat mensen hun eigen fruit op het optimale eettijdstip kunnen oogsten. Dit jaar zal worden gebruikt om via Plukgoed contacten met consumenten op te bouwen, waarna met de opgedane ervaring verder gekeken wordt hoe een korte keten opgezet kan worden en hoe het concept verder uitgerold kan worden naar andere telers. Doel is dat er uiteindelijk een netwerk van bedrijven in Nederland komt waar consumenten hun Plukgoed-fruit kunnen kopen.
Tegelijkertijd met het enthousiasme voor het project ziet De Jonge dat het niet eenvoudig zal zijn kleinschalige, korte ketens op te zetten. “Het voelt een beetje als tegen de stroom in”, realiseert ze zich. Toch weerhoudt dit haar er niet van de mogelijkheden te onderzoeken om een goede bestemming voor het derde pluk fruit te vinden.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 10 juli 2018 - 20:19