De populariteit van Fendt blijft stijgen op Nederlandse fruitteeltbedrijven. Inmiddels is op een derde  van de Nederlandse fruitteeltbedrijven Fendt het belangrijkste tractormerk. New Holland is voor 20,1 procent van de bedrijven het belangrijkste tractormerk. Claas (7,7%), Case-IH (7,7%) en Massey Ferguson (6,7%) zijn minder in trek. Dat blijkt uit een enquĂȘte van AgriDirect onder 850 Nederlandse fruittelers.

In 2010 en 2011 noemde nog maar 27,5 procent van de fruittelers Fendt als belangrijkste tractormerk, terwijl afgelopen zomer 33,7 procent van de ondervraagden Fendt noemde. De stijgende populariteit van dit tractormerk gaat ten koste van de merken Claas en New Holland. 

De animo om te investeren in een andere tractor is dit jaar op het laagste niveau beland sinds 2010. Slecht 4,1 procent van de ondervraagde telers zegt te willen investeren in een nieuwe tractor en 1,7 procent wil een tweedehands tractor kopen. In 2009, 2010 en 2013 zei nog 5,6 procent van de telers een nieuwe tractor te willen kopen. In hoeverre de Russische boycot van invloed is op de investeringsplannen is niet bekend. Van de ondervraagde telers heeft 80 tot 90 procent antwoord gegeven voordat de boycot van Rusland bekend werd, zegt Ilse Gielen van AgriDirect.

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 13 maart 2015 - 12:50