De afzet van biologische voeding is de afgelopen vijf jaar in Nederland met gemiddeld 10 procent per jaar gestegen, terwijl de voedingsmarkt als geheel maar 1 procent per jaar groeide. De Rabobank verwacht dat het marktaandeel van biologisch in Nederland de komende jaren nog verder groeit, van 3 procent nu tot 7 procent in 2025. Ten opzichte van het buitenland heeft Nederland nog wel een achterstand in te halen. In Denemarken is het marktaandeel van biologisch ruim 8 procent, terwijl het marktaandeel in Duitsland ruim 4 procent behaalt.

In aanloop naar de Bio-beurs op 17 en 18 januari in Zwolle analyseert de Rabobank de markt(kansen) voor biologische voedingsproducten. Eieren, brood en banket, vlees, soep en babyvoeding zijn op dit moment de sterkst groeiende categorie├źn biologische voeding.
Consumenten zien biologisch als een betrouwbaar keurmerk. Recente voedselschandalen hebben de vraag naar biologische voeding alleen verder doen toenemen. Gezondheid speelt ook een steeds grotere rol, waarbij consumenten er vanuit gaan dat biologisch gezonder is dan gangbaar geproduceerd voedsel. Wat ook meespeelt bij de sterke groei van het aandeel biologisch is dat de grote supermarktketens en discounters steeds meer biologische producten aanbieden. Daardoor wordt biologisch voedsel toegankelijk voor een breder publiek.
Wanneer biologisch voedsel op grotere schaal beschikbaar komt zal, door professionalisering van de keten en een hogere rotatiesnelheid in het schap, het prijsverschil tussen biologisch en regulier verder dalen. Voor biologische speciaalzaken betekent een groter aanbod in de supermarkten dat ze een deel van hun omzet zullen verliezen aan deze ketens en dat zij nog meer moeten inzetten op unieke producten die in de supermarkt niet te koop zijn.
Een bedreiging voor biologische producten is dat reguliere producten steeds duurzamer worden, waardoor het voor biologische producenten steeds lastiger wordt zich te onderscheiden.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 2 januari 2018 - 17:16