Pink Lady investeerde in 2016 1,6 miljoen euro in de promotie van het appelras op de Nederlandse markt. De Nieuw-Zeelandse kiwi-branche besteedde 1,1 miljoen euro aan promotie op de Nederlandse markt. Daar steken de cijfers van de Nederlandse fruitsector schril bij af. Junami-telers gaan aan kop met dit jaar een gezamenlijk budget van 1 miljoen euro (+20% t.o.v. 2016), terwijl Fruitmasters met € 236.000 de investeringen in traditionele promotie verdubbelde. De traditionele promotie staat los van investeringen in proeverijen of andere acties via de winkelvloer of social media, een groeiende uitgave. Buitenlandse merken als Chiquita en DelMonte investeerden afgelopen jaar fors minder in de Nederlandse markt.

De grootste investeerder in promotie binnen de categorie groente en fruit, is verwerker Neerlands Glorie (HAK) met ruim 5 miljoen euro. Ook Iglo is met 2 miljoen euro weer een grote speler op die markt, nadat de activiteiten vorig jaar waren terug geschroefd.
Een kleine partijen is The Greenery, waar de uitgaven terugliepen naar bijna nul. Opvallend is dat Albert Heijn ruim € 100.000 steekt in de promotie van groente en fruit. Dat staat los van reclame voor groente en fruit in de eigen uitgave Allerhande.

Bron: gfactueel.nl

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 5 september 2017 - 20:36