Vorige week was Berlijn even het centrum van de wereld; voor de agf-sector althans. Als je zag wat er op de beurs Fruit Logistica allemaal te koop is in de wereld, voel je je maar klein. Tegelijk kun je vaststellen dat Nederland zich stevig liet zien daar in Berlijn. De focus lag voor de fruitteelt vooral op het meer bekend maken van nieuwe rassen, vooral clubrassen. Nederland timmerde aan de weg met Sweet Sensation, Migo, Xenia, Kanzi, Junami, Lola. Maar ook met onze paradepaardjes Conference en Elstar.

De beurs overziend, lijkt het erop dat er een stabilisatie tot lichte afname is van het aantal marktpartijen. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar voor het geheel. Weinig nieuwkomers dus, maar wel steeds meer samenwerkingsverbanden. Voor fruit is het vaak samenwerking langs de lijn van (gedeelde) clubrassen.

Een tweede poot onder de beurs is, naast de presentatie en verkoop van product, de bewerking  en verwerking van producten. Dit is een in betekenis toenemend onderdeel van Fruit Logistica. Daarin is minstens zoveel ontwikkeling te bespeuren als bij de productpresentaties zoals de toepassing van nieuwe technologieën; denk aan verpakkingen voor een betere houdbaarheid en specifieke snijmachines, maar vooral de geavanceerde verpakkings- en sorteerinstallaties. Er tekent zich een stroomversnelling van nieuwigheden af en dat zijn kansen voor een efficiënter verwerkingsproces en verhoging van de productkwaliteit.

En verder is de Fruit Logistica vooral een bijeenkomen van mensen uit het vak afkomstig uit alle hoeken en gaten van de wereld. Relaties aangaan en onderhouden is de kernfunctie van deze fruitbeurs. 

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 12 februari 2016 - 12:51