De voedingsspeciaalzaken hebben hun omzet gestabiliseerd, zo blijkt uit gegevens van het CBS. ABN AMRO voorziet zelfs voor de komende jaren weer een lichte groei. Ouderen bezoeken relatief vaker een voedingsspeciaalzaak en hun aandeel in de bevolking neemt toe. Dat zou dit jaar leiden tot een groei van 0,3 procent. Uitgaande van de omzet in 2005 is de omzet tot 2013 echter 30 procent gedaald.
De groei van slechts tienden van procenten steekt mager af bij de voorspelde groei van 1,5 procent voor de supermarkten dit jaar. Die gaan steeds meer verse producten verkopen, wat de groei bij de speciaalzaak beperkt. Door de hoge dichtheid blijven supermarkten concurrerend ten opzichte van elkaar, maar ook ten opzichte van de speciaalzaak. De gemiddelde consument heeft binnen drie kilometer afstand de keus uit elf grote supermarkten. Daarbij komt nog de mogelijkheid om digitaal boodschappen te doen. ABN AMRO verwacht dat dit toeneemt van de huidige 3 procent naar bijna 10 procent van de totale omzet in 2025.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 3 april 2018 - 18:57