De kick off van de Elstar Altijd raak-campagne is het startsein voor consumenten en retail dat de nieuwe Nederlandse Elstar weer beschikbaar is. Op het fruitbedrijf J. A. den Haan te Kerk-Avezaath geeft Olympisch handboogschutter Rick van der Ven vrijdag 14 september het startschot voor de nieuwe oogst. Groep 6 van basisschool de Kastanjepoort uit Erichem mag deelnemen aan een clinic handboogschieten. Zo draagt deze olympiër de boodschap uit dat Elstar lekker en gezond is. Deze samenwerking zocht men bewust zodat de sportpers de boodschap eerder zal oppakken.

De campagne is onderdeel van het Elstar Altijd raak kwaliteitstraject. De handelspartijen uit de Trekkersgroep Elstar (Fruitmasters, the Greenery, Veiling Zaltbommel, Veiling Zuid Limburg, Vroegop Windig en Frupaks) erkennen de kwaliteitseisen van Elstar Altijd raak. Alle supermarkten zijn op de hoogte van deze specificaties. Enkel de Lidl en de Aldi ‘omarmen’ deze kwaliteitseisen niet. Ook dit seizoen voert de NFO een monitor in het winkelschap uit om het effect van deze specificaties te meten. Vorig jaar zijn deze monitorresultaten voornamelijk gedeeld met de sector zelf. Dit jaar verzamelt de NFO meer informatie over het kwaliteitsverloop in de keten. Daarnaast bekijkt de NFO hoe zij met de monitorresultaten een positief effect bij de retail kan bereiken. Op deze manier wil zij de discussie over kwaliteitsverbetering verder in de keten brengen. Tevens maakt de selectie Elstar-mutanten deel uit van het kwaliteitstraject. Volgend jaar kunnen de eerste metingen worden verricht op het speciaal daartoe aangelegde demoperceel van PPO. Dit jaar zijn als voorbereiding op de demoproef al enkele rijpheidmetingen uitgevoerd bij mutanten afkomstig van andere percelen. Al deze acties hebben het doel een goede en homogene Elstarkwaliteit te bereiken.

 

 

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 14 september 2012 - 13:30