Tijdens de WTE-Fruitadviesdag van 23 januari introduceerde organisator Wouter van Teeffelen samen met Gerard Poldervaart van Fruitmedia hun plannen voor het innovatieplatform Fruitteelt. Het innovatieplatform haakt volgens in Poldervaart op de mogelijkheden die hij tijdens zijn lezing gaf over initiatieven zoals verbreding in de vorm van huisverkoop, verwerkte fruit producten en internetverkoop van fruit in binnen- en buitenland. Met speciale inzet op maatschappelijke trends en gevonden worden door de consument (website, reclame op product, social media, zichtbaarheid etc). Daarnaast is er het plan om een Netwerkgroep Directvermarkters op te richten voor fruittelers die willen verbreden met hun bedrijf. Nieuwsgierig? Neem alvast een kijkje op www.innovatieplatform.nl.

Wouter van Teeffelen sloot de studiedag af met zijn presentatie over succesvol ondernemen in de fruitteelt. Hij ging dieper in op de cijfertjes en strategie binnen het fruitbedrijf. De strategie van clubrassen is volgens hem goed, maar het leidt helaas echter niet altijd tot successen. Daarnaast maakte hij de vergelijking met fruitbedrijven in Noord-Duitsland. De Nederlandse LEI-resultaten laten vaak maar minimale of zelfs een negatief inkomen zien voor de fruitteler. In de Duitsland lag het gemiddelde inkomen over de afgelopen jaren ongeveer €50.000,- hoger. Volgens hem vooral te danken aan de veel lagere arbeidskosten, lagere grondprijs, lagere financieringsdruk en een meerprijs door de sterke positie op de binnenlandse markt. Daarnaast hebben Duitse fruitteeltbedrijven volgens Van Teeffelen nog steeds meer een familiebedrijf als karakter.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 29 januari 2015 - 18:50