Veiling ZON wil het assortiment aan producten dat voor de klok komt uitbreiden. Er is met name vraag naar meer (hard)fruitsoorten, komkommer en sla. “Kopers hebben behoefte aan een volledig assortiment”, ervaart Leon Litjens, commercieel manager bij de veiling.

Begin april is ZON gestart met het versterken van de klokfunctie voor de daghandel. Bij de veiling bestaat 40 procent van het productvolume uit daghandel. Al deze producten worden nu via de klok afgezet. Litjens is tevreden met de eerste resultaten van de ingezette strategie. “We merken dat het aantal klokkopers in korte tijd is toegenomen en zien dat in de Benelux onze klok met veel belangstelling wordt gevolgd”, aldus Litjens. Ook over de uitbetaalprijzen is hij niet ontevreden. De prijzen liggen hoger dan bij andere afzetorganisaties, maar liggen nog niet op het niveau waarop de prijs zou moeten liggen. 

Om de klokfunctie verder te verbeteren, gaat de veiling het aantal verkoopmomenten beperken en waar mogelijk de veiltijden aanpassen aan de Belgische veilingen. Dit om te zorgen dat kopers op één bepaald moment moeten kopen en niet van de ene naar de andere veiling kunnen gaan, wat een negatieve uitwerking op de prijsvorming kan hebben.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 17 juli 2014 - 11:45