De cranberries van Albert Heijn zijn als winnaar uit de bus gekomen bij de verkiezing van het ‘Gouden Windei’ van het jaar. De supermarkt beloofde direct het product aan te passen en  de bessen van biologische herkomst te betrekken,  meldt Foodwatch Nederland. De Nederlandse afdeling van deze internationale, kritische website, die misstanden bij levensmiddelen aan de kaak stelt, nomineerde onder meer de cranberries van Albert Heijn. Bezoekers van de website kozen dit product uit als winnaar. Aanvankelijk presenteerde Albert Heijn deze cranberries als superfood, maar kleine lettertjes melden dat het gewicht voor een derde uit fruit bestaat dat met twee derde ananassiroop is gezoet. Albert  Heijn wil deze verhouding nu omdraaien. Supermarkt Plus presteerde het afgelopen jaar opvallen goed, zo blijkt uit een inventarisatie van AGF.nl. De omzetgroei ligt ruimschoots boven het gemiddelde in de retail. De klantenkring wordt naar eigen zeggen groter en trouwer, wat een groter marktaandeel tot gevolg heeft. Daarnaast nam het aantal filialen vorig jaar licht toe. De groei van het aantal filialen is voor Jumbo Supermarkten de belangrijkste bijdrage in de toename van de omzet. Maar als dat buiten beschouwing blijft, is ook de toename per individuele vestiging groter dan het gemiddelde. Ook Coop groeide waarschijnlijk flink, maar definitieve cijfers zijn pas beschikbaar na de ledenvergadering. Deze formule is een coöperatie met franchisers als leden/ondernemers.

Vers, beleving en online zijn bij elke winkelformule terug te vinden in de verklaring waarom het vorig jaar beter ging. Toch hebben alleen Jumbo en Albert Heijn voldoende volume om hun online verkopen met winst te realiseren. Plus geeft aan deze mogelijkheid vooral te zien als service aan de klanten.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 9 februari 2016 - 13:00