De afzet van appels en peren bij de supermarkt vormt een interessante combinatie. Enerzijds meldde het AMI vorige week dat winkeliers zich neerleggen bij het schaarse aanbod met zulke hoge appelprijzen, dat die opvallen bij de consument. Anderzijds wachten Nederlandse analisten op de volgende stap in een nieuwe prijzenslag. Die is vorige week ingezet door Jumbo met een structurele prijsverlaging van 100 dagelijkse producten.

De eerste reactie kwam van Plus, die onder andere reageerde met een zeer scherpe aanbieding met Conference, althans voor dit jaar. Verwijzend naar de 100 artikelen van Jumbo plaatste Plus een paginagrote advertentie in de dagbladen met 100 artikelen voor € 1. Daaronder ook Conference. En dan niet met een kilo voor € 1, maar 1,2 kilo voor € 1 ofwel € 0,83 per kilo. Hoogvliet en Vomar hebben al aangekondigd mee te gaan in de prijzenslag. Daarbij worden appels omzichtig ingezet, zo blijkt uit een aanbieding bij Hoogvliet van 750 gram voor € 1. Deze actieprijs van € 1,33 komt in de buurt van vaker toegepaste aanbiedingen. Zo hadden zowel Deen als Albert Heijn Elstar in de aanbieding voor € 1,50 per kilo. Deen volgt dat deze week op met Conference voor € 1,50 per kilo. Dat is in lijn met de hoge uitgangsprijzen van ruim boven de € 2. Ook hierbij bevestigen uitzonderingen de regel; Dekamarkt doet deze week alle Nederlandse losse appels in de aanbieding voor € 0,99 per kilo.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 10 oktober 2017 - 18:54