Nederlandse supermarktketens hebben de betalingstermijnen aan hun leveranciers de laatste jaren fors opgerekt. Ten opzichte van 2011 moeten leveranciers nu 20 tot 40 dagen langer op hun geld wachten. De huidige betaaltermijnen variëren van 30,9 dagen bij Spar tot 75 dagen bij Jumbo. Dat schrijft FD op basis van eigen onderzoek. In het artikel van FD verwijten leveranciers de ketens dat ze het vrijgekomen geld gebruiken om overnames te financieren en nieuwe formules te introduceren. Verschillende leveranciers zeggen dat Jumbo na een overname telkens een langere betalingstermijn afdwingt.
Jumbo ontkent dat leveranciers de overnames betalen. Bij de overnames van C1000 en Super de Boer zijn wel de betalingstermijnen aangepast, omdat die bij C1000 en Super de Boer al langer waren.
Albert Heijn is overigens niet in het onderzoek betrokken, omdat deze supermarkt geen eigen jaarverslagen publiceert.

Wettelijke betalingstermijnen
In Nederland geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Termijnen tot 60 dagen kunnen zonder verdere voorwaarden worden afgesproken. Termijnen langer dan 60 dagen kunnen alleen worden afgesproken als daarvoor een subjectieve noodzaak bestaat en geen van beide partijen daarvan onredelijk nadeel ervaart.
Bij overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn zal de benadeelde partij moeten reageren, wil hij tegemoetkoming zien. Wettelijk kan de ontvangende partij bij overschrijding van de termijn een vertragingsrente en een vaste kostenvergoeding van € 40 per vertraagde betaling eisen.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 10 april 2018 - 19:22