Hoe gek steekt de prijsvorming bij supermarkten in elkaar? Op deze vraag probeerde de redactie van Foodmagazine een antwoord te vinden aan de hand van de melkprijs. Ze kwamen tot enkele opmerkelijke bevindingen. Terwijl boeren het afgelopen jaar bodemprijzen ontvingen voor hun melk, wisten supermarkten de prijs in de winkel sinds 2010 structureel te verhogen. In Nederland daalde de boerderijmelkprijs het afgelopen jaar met 23,2 procent. De melkprijs in de supermarkt daalde het afgelopen jaar met gemiddeld 3 procentpunt. Maar vergeleken met 2010 is de prijs nog steeds 11 procent hoger.

Ondanks deze prijsstijging horen Nederlandse supermarkten tot de goedkoopste van Europa. Voedingsmiddelen en niet-alcoholische dranken zijn in Nederland goedkoper dan in de meeste Europese landen. En dat is weer tegenstrijdig met het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking, oftewel het Nederlands inkomen per hoofd van de bevolking. Nederland is het twee na rijkste land van Europa. Met dat gegeven in het achterhoofd zouden de prijzen in de supermarkten dus best nog wat kunnen stijgen, concludeert Foodmagazine.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 10 januari 2017 - 12:17