“Wij denken het in volume te kunnen verdienen, maar dat moet je echt vergeten”, aldus Dick Veerman (Foodlog) die een prikkelende lezing gaf op de WTE-Fruitadviesdag. Hij hield de telers op 23 januari in het Nationaal Fruitpark in Ochten een spiegel voor hoe volgens hem de agrarische wereld eruit ziet. Veerman schrijft onafhankelijk nieuws op zijn Foodlog over alles wat voedsel en gezondheid raakt. “De boer maakt heel veel van uitstekende kwaliteit, maar voor bodemprijzen. En dat doen ze al honderden jaren”, aldus Veerman. Hij vergelijkt het met de Rotterdamse havenmentaliteit. “Vooral veel produceren.” Dat vele produceren lukt goed, maar waar zet de teler vervolgens zijn product voor goede prijzen af? Veerman looft het Dalinco-concept waarbij de foto van fruitteler Harry van den Elzen op de verpakking van zijn appels staat. Dit is helaas niet voor iedere teler weggelegd natuurlijk. “Telers zijn in een ondernemerspak gezet, maar hoe ze moeten vermarkten, daar hebben ze geen kaas van gegeten.” Dat is volgens Veerman geen verwijt. Een teler zit volgens hem nou eenmaal niet dagelijks in de marketingwereld. Wel vindt hij dat telers zich moeten verbreden, dus niet alleen de zaken op het bedrijf volgen (en dat zijn er tegenwoordig al heel veel), maar ook verder kijken. De oprichting van een zogenaamde HBS (Hogere Boeren School), zou hij een goed initiatief vinden.
Meer informatie: www.foodlog.nl.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 27 januari 2015 - 15:18