De EU wil het budget voor agrifood-promotie opschroeven van 61,5 miljoen in 2013 naar 200 miljoen euro in 2020. De EU-ministers van Landbouw spraken onlangs over een hervorming van het informatie- en promotiebeleid van landbouwproducten in de EU. De focus ligt op het ontwikkelen van nieuwe en het behoud van huidige markten.

De EU wil dit realiseren door consumenten meer bewust te maken van de hoge kwaliteit van Europese landbouwproducten. Om dit te bereiken, gaan de ministers nieuwe promotietools creëren en zorgen voor een effectievere promotie. De Raad voor de Europese Unie, waarin de landbouwministers zitting hebben, hoopt vóór de Europese verkiezingen op 14 mei 2014 hierover een akkoord te bereiken met het Europese Parlement.                                                                              De NFO ziet het verhogen van het budget als een mooie kans om ook fruit extra te promoten, zowel binnen nieuwe als in bestaande markten. “De EU is er nog niet uit op welke markten zij zich met het budget wil richten: zijn dat alleen landen buiten de EU, of ook de EU zelf? Als NFO zijn wij voorstander van deze laatste optie. Groeimarkten kunnen namelijk heel dichtbij liggen. Denk bijvoorbeeld aan het succes van de Conferencecampagne in Duitsland”, zegt NFO-beleidsmedewerker Janneke van de Velde. “Het zou mooi zijn als de budgetverhoging doorgaat. Het betekent dat de kans op toekenning van subsidieaanvragen voor fruitcampagnes wordt vergroot. Kanttekening is wel dat tegenover de subsidie vaak ook private investeringen moeten staan.”

Dit bericht is geplaatst op maandag 3 maart 2014 - 15:03