Henk van Reuler en Alex van Schaik, beiden Wageningen UR, brachten vlak voor de kerstdagen 2015 een oriënterend bezoek aan China. Hoe vergaat het onze Conferencepeer in dit verre land? (Zie voor het eerste artikel het Fruitteelt kerstnummer 2015). In dit Fruitteeltnummer gaan de wetenschappers wat dieper in op hun bevindingen (zie pagina’s 22-23). Zij concluderen dat er zeker belangstelling is voor Nederlandse peren in China. De zoete smaak en zachtheid zijn eigenschappen die duidelijk verschillen van de lokale peren. Maar om te concurreren met de lokale en andere geïmporteerde peren moet de kwaliteit uiteraard optimaal zijn. Daarnaast moet de Chinese handel en -consument betere voorlichting krijgen. Aandachtspunten daarbij zijn:

– Kennis verhogen over hoe om te gaan met de peren na aankomst.
– Zorgen voor de juiste consumentenverpakking.
– Kennis verbeteren bij de retail en webshops over het uitstalleven.
– Voorlichting bieden aan de consument omtrent het juiste eetmoment.
– Holland branding.

Bovenstaande acties zullen een positief effect hebben op de verkoop van de Nederlandse peren. Voor de uitvoering is een zeer goede samenwerking tussen de Nederlandse exporteurs nodig. 

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 12 februari 2016 - 13:02