In het onderzoek naar kwaliteitsverlies van Elstar in de keten bleven verrassingen uit. De NFO-productgroepen Peer en Appel houden de kwaliteit in het winkelschap scherp in de gaten. Resultaat daarvan is een zichtbaar toenemende aandacht voor kwaliteit bij alle ketenpartners. De behoefte blijft echter om de oorzaken van het kwaliteitsverlies in de keten in kaart te brengen. Daarom volgden, in opdracht van de NFO, PPO en Fruitconsult een partij Elstar in de keten met vier verschillende, praktijkgerichte bewaarmethoden. Daarnaast werd met dezelfde partij een gesimuleerde keten in het laboratorium nagebootst. Er werden nauwelijks verschillen aangetroffen tussen de werkelijke en nagebootste keten. Het praktijkonderzoek vond plaats op een koude dag in januari en de bewaarperiode was erg kort. Dat kunnen oorzaken zijn van deze conclusie. De NFO blijft evenwel alert en is in gesprek met afzetpartijen over de voornaamste aandachtspunten.

Dit bericht is geplaatst op Thursday 11 April 2013 - 12:30