Dinsdag 12 april is alweer de vierde winkelmonitoring van het seizoen 2015/‘16 uitgevoerd. Door NFO-leden en betrokken bedrijven als CAF en Alliance worden de monsters uit het winkelschap aangekocht. Zij kopen monsters Elstar, Conference en Jonagold uit het winkelschap van de grotere retailers verspreid door heel Nederland. De appels en peren worden direct na aankoop beoordeeld en gemeten op alle kwaliteitskenmerken. Een tweede monster van de appels gaat in een zogenoemde uitstaltest (bij 18⁰C) voor een week, daarna worden deze monsters weer beoordeeld. Met deze test simuleren zij de omstandigheden voor de appels bij een gemiddelde consument.
Voor de Elstar varieerden de prijzen veelal van € 0,99 tot € 1,60, bij de grote retailers was de prijs € 1,39 /kg . De Conference was deze ronde bij alle grotere retailers 10 cent duurder dan de Elstar. De beschikbaarheid van de Conference liet te wensen over, bij zeker vijf supermarkten was er geen Conference voorradig.

Conference
De aangekochte peren zijn van oorsprong uit een betere kwaliteit,  inmiddels uitgeselecteerde partijen van betere telers uit goede, moderne boomgaarden. Het aandeel gebroken stelen en schade uit de teelt is minimaal, de peren zijn ook meer uniform en van betere kwaliteit.

De aangekochte monsters variëren echter heel sterk in kwaliteit, eenmaal op het winkelschap blijkt de houdbaarheid beperkt. De gemeten hardheden zijn zeer teleurstellend, uit de 39 supermarkten hadden er slechts vijf supermarkten 20% of minder peren die voldeden aan de minimale hardheid van 4,0 kg/0,5cm2. Slechts bij tien supermarkten (26%) hadden de peren een gemiddelde hardheid van 3,0 kg/0,5cm2 of hoger.
Het is bekend dat als peren zachter zijn de kans op beschadigingen toeneemt, dit resulteerde deze ronde dan ook bij zestien monsters (41%). Meer dan 20% van de peren had beschadigingen op de schil. Dit waren veelal krassen en zwarte vegen die bij het sorteren/inpakken of in de verdere keten ontstaan. Ook de percentages met grotere (open) beschadigingen waren hoger. De vele beschadigingen en de sterk verminderde hardheden maakten de uiterlijke kwaliteit zeer matig.

Elstar
De resultaten bij Elstar waren deze monitoring positief te noemen, het is duidelijk te zien dat er momenteel kwalitatief 1e pluk of heel goede 2e pluk appels worden aangeboden. De uiterlijke kwaliteit was veel beter dan in voorgaande rondes; veelal voldoende en goede bloskleur. De discounters hadden weer de hoogste percentages appels met onvoldoende kleur, maar wel met lagere percentages dan in voorgaande rondes.

De gemeten hardheden waren zeer goed te noemen, slechts één supermarkt had appels die niet aan gemiddeld 4,5kg/cm2 voldeden. Toch hadden nog wel zes supermarkten meer dan 20% van de appels onder de 4,5kg/cm2. Deze spreiding komt vaak door een mix van ouder en vers product in het winkelschap.
De uiterlijke kwaliteit was goed met daarbij relatief weinig gebreken. Er waren slechts drie supermarkten (7%) met meer dan 20% van de appels met schilvlekjes.

Jonagold
De eerste resultaten van de Jonagold zijn duidelijk beter dan in voorgaande rondes. De appels waren mooi van uiterlijk en absoluut niet vettig. De appels waren allemaal voldoende hard, gemiddeld waren alle partijen 6,2 kg/cm2 of hoger. Soms was er een grote spreiding in de gemeten hardheden, dit komt meestal door enkele oudere appels uit het winkelschap.
De mate van bloskleur was doorgaans goed, maar er waren toch twee supermarkten teleurstellend met 60% of meer onvoldoende bloskleur. Overige gebreken waren niet noemenswaardig aanwezig.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 19 april 2016 - 17:27