“Het imago van Nederlandse producten in China is erg goed, dus dat biedt volop kansen voor de export van Nederlandse peren.” Dat benadrukte Kun Han, ambassadrice voor de Nederlandse groenten- en fruitsector in China en in dienst van Frugi Venta. Han plaatste wel een paar aandachtspunten met betrekking tot de promotie.

Kun Han was onlangs te gast in Zuid-Beijerland na afloop van de jaarvergaderingen bij de NFO-afdelingen Zuid-Holland West en West Noord-Brabant en St. Philipsland. Zij studeerde tuinbouw in China en Nederland (Wageningen UR) en was als tolk betrokken bij de markttoegangmissie en bijbehorende protocollen voor Nederlandse peren.

Han: “Chinezen vinden Hollandse producten betrouwbaar. Dat komt omdat bij de bevolking het melkpoederschandaal nog vers in het geheugen zit en dit met veilige Nederlandse babyvoeding opgelost werd.”

“Nederlandse Conference-peren vallen erg goed in de smaak. Chinese peren zien er heel anders uit, zijn hard, hebben een ruwe schil en smaken totaal anders. Conference zullen ze dus ervaren als een geheel nieuwe vrucht”, aldus Han.

Zij stelde dat Chinezen erg gesteld zijn op mooie, aantrekkelijke foto’s van fruitsoorten, waar bij het zien ervan het water je in de mond loopt. De handel doet er goed aan om daar in promotie-activiteiten gebruik van te maken. Maar ze moet zeker ook aandacht besteden aan de positieve gezondheidseffecten van peren en dan het liefst in relatie tot andere fruitsoorten. Tot slot vertelde zij dat Chinezen erg gesteld zijn op hun familie. “Dat zit in hun cultuur. Bij bijna alle Chinese commercials komt het familiegevoel naar voren omdat het hoort bij onze cultuur. Maak daar gebruik van,” adviseerde de ambassadrice.

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 13 maart 2015 - 14:52