“Het imago van Nederlandse producten in China is erg goed, dus dat biedt volop kansen voor de export van Nederlandse peren. De promotie vraagt wel wat aandachtspunten”. Dat benadrukte Kun Han, ambassadrice voor de Nederlandse groenten- en fruitsector in China en in dienst bij Frugi Venta. Kun Han studeerde tuinbouw in China en Nederland (Wageningen UR) en was als tolk betrokken bij markttoegang-missie en bijbehorende protocollen voor Nederlandse peren.
“Chinezen vinden Hollandse producten betrouwbaar. Dat komt omdat bij de bevolking het melkpoederschandaal nog vers in het geheugen zit en dit probleem met veilige Nederlandse babyvoeding opgelost werd.”
“Nederlandse Conference-peren vallen erg goed in de smaak”, stelt Kun Han. “Chinese peren zien er heel anders uit, zijn hard, hebben een ruwe schil en smaken totaal anders. Conference zullen ze dus ervaren als een geheel nieuwe vrucht, dus dat biedt volop kansen op de Chinese markt.” Kun Han stelt dat Chinezen erg gesteld zijn op mooie aantrekkelijke foto’s van fruitsoorten, waar bij het zien ervan het water je in de mond loopt. De handel doet er ook goed aan om in de promotie hier gebruik van te maken, maar moet zeker ook aandacht besteden aan de positieve gezondheidseffecten van peren en dan het liefst in relatie tot andere fruitsoorten. Tot slot zijn Chinezen erg gesteld op hun famillie. Dat zit in hun cultuur. Bij bijna alle Chinese commercials komt het familiegevoel naar voren, omdat het hoort bij onze cultuur. Maak daar gebruik van, adviseert Kun Han in haar lezing over do’s en don’ts van zaken doen in China. Ze was bij de NFO-afdelingen Zuid-Holland West en West Noord-Brabant en St. Philipsland afgelopen dinsdag in Zuid Beijerland te gast na afloop van de jaarvergaderingen.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 15 januari 2015 - 14:10