De ‘De Fruitigste’-campagne bestaat uit een publiekscampagne en uit ondersteuning in communicatie voor fruittelers, bijvoorbeeld via workshops. Op 17 januari kunnen leden (u bent er toch ook bij??!!) zich uitspreken over de campagne en de financiering. Fruitteelt vroeg kleinfruittelers Albert van Zuilen en Frederik Bunt (voorzitter NFO-Productgroep klein- en steenfruit) naar hun mening over de imagocampagne.
Albert: “Een imagocampagne voor de fruitsector is een prima initiatief, mits het goed wordt aangepakt! Maar als dat met een gerenommeerd bureau gebeurt is dat al een goede zet.”
Frederik deelt deze mening: “En het is heel belangrijk een positief geluid te laten horen, als we nu in het nieuws komen dan is het vaak negatief. Ons imago moet omhoog. We moeten laten zien wie we zijn en de consument bij ons in de keuken laten kijken. We hebben ons veel te veel negatief laten zien, zoals met het onderdeel chemie vaak gebeurt. Nu wordt het tijd om de positieve kant te laten zien. Even een klein voorbeeldje van hoe mooi onze sector bezig is, maar we eigenlijk nooit vertellen: we composteren zelf alles ter plaatse, alle takken blijven in de boomgaard en er wordt niks afgevoerd dus er wordt geen kilometer mee gereden. Verder telen we 99% van ons fruit in de vollegrond, goed voor het bodemleven bijvoorbeeld. En al dat prachtige fruit wordt gewoon buiten in de natuur geteeld, en de bedrijven hierachter zijn bijna altijd familiebedrijven. Voor ons als telers is dit allemaal heel normaal, we zijn een stelletje vakidioten geworden en we vergeten gewoon om die positieve kant te laten zien.”
Foto: Eén van de reclame-uitingen waar Food Cabinet aan denkt.

Albert: “Wat ik belangrijk vind is dat we een eerlijk verhaal vertellen. Natuurlijk is de fruitsector goed bezig, maar we kunnen niet wegpoetsen dat we spuiten en ook chemie inzetten als het nodig is. Dat vind ik zelf nog wel eens moeilijk om te vertellen. Als de campagne mij in dit verhaal kan ondersteunen, is dat best prettig. En er blijft natuurlijk altijd een deel dat ons verhaal niet zal willen begrijpen, bijvoorbeeld mensen die enkel alleen onbespoten voedsel willen eten. We moeten zorgen dat we niet in een welles-nietesdiscussie terechtkomen. Die win je nooit en dat werkt alleen maar tegen je!
Het zal natuurlijk wat kosten dus dan is het ook wel belangrijk dat het slaagt. Onze sector moet het gezonde en duurzame beeld claimen dat aan fruit hangt. Als zelfs een snackbar dat kan met een mooie afbeelding van fruit, dan moeten wij dat toch ook kunnen?! En als het lukt om bij de gemiddelde consument voor meer waardering te zorgen voor het Nederlandse fruit, vind ik dat winst. Dan wil ik wel graag alle fruitsoorten in beeld, dus zeker ook het kleinfruit.”

En over het financieringsvoorstel?
Frederik: “Als wij ons als sector laten zien, dan moeten we daar ook voor betalen. Met dit voorstel is het voor telers goed zichtbaar wat ze ervoor betalen.”
Albert: “Iedereen betaalt naar evenredigheid mee, dat vind ik reëel. En als deze wens zo duidelijk naar voren is gekomen uit de discussie met de leden, heb ik er geen moeite mee om er voor te betalen. Als je ergens in gelooft moet je het gewoon proberen en doen!”

Noot redactie: Food Cabinet is het uitvoerende bureau voor de campagne, onder meer bekend van Big Bang Broccoli, Power to the Pieper, Ga voor Kleur en voor fruit bijvoorbeeld de Albert Heijn-campagne voor appels met stickers “Voor de liefste”, “Voor mama”, etc. Op woensdag 17 januari, om 13:00 uur wordt te Houten het financieringsvoorstel voor de imagocampagne “ De Fruitigste” voorgelegd aan de leden. U bent van harte welkom!

Zie ook het artikel ‘Be good and prove it’ in Fruitteelt 1 van zaterdag 13 januari.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 16 januari 2018 - 14:04