De nieuwe boodschappen bezorgdienst Picnic levert met hun elektrische autootjes nu al in diverse grote steden een compleet supermarktassortiment, in 2016 was dit een kleine 5 miljoen kilo boodschappen. Voor de inkoop werkt Picnic samen met Superunielid Boni. Interessant gegeven is dat ze geen supermarktvestigingen hebben, alleen een centraal distributiecentrum met overslagpunten in de bezorggebieden waarvandaan de klanten worden beleverd. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Anderhalf jaar geleden startte Picnic met een pilot in Amersfoort en heeft nu 22.500 klanten. In 2017 wordt het bezorggebied flink uitgebreid. De exacte steden zijn helaas nog niet bekend. Wat betreft AGF leveren zij ook een totaalassortiment en Mathijs Lak, de AGF-verantwoordelijke bij Picnic, geeft aan dat zij zoveel mogelijk seizoensgebonden producten voeren en dat ook het lokaal assortiment groeit. De consument kan via de app, waar het boodschappenlijstje in wordt samengesteld (klik hier voor een demofilmpje, gemakkelijk kiezen voor regionale producten Daarnaast kunnen klanten producten die ze missen gemakkelijk aanvragen via de app. Zodra er genoeg aanvragen zijn wordt het assortiment opgenomen en krijgen alle aanvragers hierover bericht. Samen met de klant stelt Picnic op die manier het beste assortiment samen.

“We zien een groeiende lijn in alle productgroepen binnen Picnic. Dit is ook het geval bij het AGF-assortiment, het Hollands zachtfruit is vorig seizoen ook erg goed gegaan en ik kan niet wachten tot dit weer gaat beginnen.” Geïnteresseerde fruittelers mogen altijd contact opnemen met Picnic over de mogelijkheden. Het klantenbestand groeit snel, dus ook de volumes en de dekkingsgraad in Nederland.

De honderden bezorgers droegen een kleine vijf miljoen kilo aan boodschappen naar de voordeuren, waaronder bijvoorbeeld 112.000 kilo bananen, meer dan 186.000 liter halfvolle melk en 91.000 komkommers. De inmiddels 80 bezorgwagentjes legden zo’n 359.000 CO2 vrije kilometers af.

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 24 januari 2017 - 12:51