Service2Fruit vierde vrijdag 1 juni zijn eerste verjaardag met het planten van 45 minitrees van het appelras Rosalie voor het bedrijfspand. Een jaar geleden begon Service2Fruit met de ontwikkeling en de bouw van het internetplatform voor de verkoop van fruit. Begin november ging het platform online en inmiddels is circa 14 miljoen kg fruit verhandeld.

Walter Willems (Service2Fruit) constateert een groeiende belangstelling van kopers uit met name het buitenland. Veel fruit wordt verkocht aan Polen en Rusland. In het eerste halfjaar van zijn bestaan – tot 1 mei – werd 10 miljoen kg appels en peren verkocht via het handelsplatform. Sinds begin mei namen de verkopen behoorlijk toe en is wekelijks ruim een miljoen kg appels en peren verkocht. De eerste maanden hadden de peren de overhand in de verkopen, maar omdat deze voorraden sterk teruglopen, worden nu meer appels verkocht.

Opvallend vindt Willems dat er steeds meer een vraagmarkt ontstaat. Telers kunnen via Service2Fruit op dit moment enkele centen meer krijgen voor hun fruit dan in het gangbare handelscircuit, maar blijkbaar aarzelen nog veel telers. Willems: “Wij begrijpen het niet. Vraag maar voor je fruit wat je hebben wilt, het gaat op dit moment toch weg.” Telers die tot nu toe via Service2Fruit verkopen, zijn veelal grote particulieren en telers die bij de kleinere veilingen zijn aangesloten. Telers van de twee grote afzetorganisaties hebben van hun afzetorganisatie geen toestemming via Service2Fruit te verkopen.

 

Naast Nederland wil Service2Fruit zijn activiteiten ook naar het buitenland uitbreiden. Concrete stappen worden op dit moment in Polen genomen. Waarschijnlijk kunnen Poolse telers in de loop van volgend seizoen ook gebruik maken van het handelsplatform. Ook vanuit België is er een vraag gekomen om daar een dergelijke platform op te zetten.

 

Willems gaf onlangs nog uitleg over de internetveiling bij Omroep Gelderland. Klik hier voor het radiofragment.

 

 

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 5 juni 2012 - 18:30