Koen Hazewinkel. Zijn naam en portret roepen waarschijnlijk niet bij iedere fruitteler direct associaties op van een bekende adviseur van wie zij tijdens de Kennisdag op vrijdag 14 november een sprankelende lezing mogen bijwonen. En toch is dat wel zo. Voor dat Hazewinkel u op de Kennisdag gaat verrassen met zijn betoog, in deze rubriek een beknopte kennismaking.

Als adviseur is Hazewinkel betrokken bij de strategie van (internationale) retailers. Ook adviseert hij bedrijven in de verssectoren bij de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden tussen retailers in binnen- en buitenland. Behalve dat is hij verbonden aan het EFMI. Dat is een businessschool binnen de Universiteit Groningen dat gespecialiseerd is in de levensmiddelensector. Hier doceert Hazewinkel Retailstrategie en positionering. Daarnaast is hij betrokken bij strategisch wetenschappelijk onderzoek. En het zal niemand verbazen dat hij met grote regelmaat lezingen verzorgt in binnen- en buitenland.

De afgelopen jaren hield hij zich veel bezig met grootschalige ketenprojecten in verscheidene verssectoren zoals de sierteelt, agf, zuivel en brood. Bij al deze projecten was en is de centrale vraag: hoe kan de primaire sector beter samenwerken met de grootschalig inkopende retail in binnen- en buitenland? Als resultaat van deze projecten zijn succesvolle nieuwe ketenmodellen ontwikkeld, waarbinnen zowel retailer als producent tot aanzienlijk verbeterde rendementen en onderscheidend vermogen kwamen.

De retailers op het internationale vlak zijn de afgelopen jaren sterk veranderd. Groeimarkten verzadigen, prijsconcurrentie lijkt de boventoon te voeren, ze willen zich onderscheiden, consumentgericht zijn. Kwesties waar de retail zich over mag buigen, maar wat betekent dit voor de fruitsector? Welke kansen biedt het u als fruitteler en wat zijn voor u de consequenties van de keuzes die retailers maken? In het verlengde daarvan liggen de keuzes en veranderingen in de structuur en geaardheid van de primaire sector.

Wie nieuwsgierig is geworden naar deze man met een niet alledaags, maar wel een actueel verhaal weet wat hem te doen staat.

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 13 maart 2015 - 12:16