Tijdens Interpoma was de lancering van het nieuwe appelmerk Yello door de Zuid-Tiroolse afzetcoöperatie VIP/VOG wel de meest opvallende en grootste rassenintroductie. De herkomst van de nieuwe appel ligt in Nagano in de Japanse Alpen. In 1986 kruiste Nagano Fruit Tree de Golden Delicious met het onbekende Japanse ras Senshu. In Japan en er buiten bekend onder de rasnaam Shinano Gold.

Het zakendoen met Japanners en deugdelijk rassenonderzoek in Zuid-Tirol bleek echt een zaak van lange adem. De uiteindelijke licentieovereenkomst, voor niet alleen Sudtirol maar voor geheel Europa tussen het Japanse onderzoeksstation, en VIP/VOG/SK Südtirol kwam er uiteindelijk pas in 2016. Daardoor beschikt men wel over vele jaren onderzoekservaring met bijna 10.000 bomen in meer dan 20 pilotbeplantingen in Italië. Buiten Japan wordt het ras nu alleen in Italië geteeld.

Alhoewel de nieuwe gele appel op het eerste gezicht erg doet denken aan een Golden Delicious, zijn er grote verschillen. Een nieuw ras is bij voorkeur knapperig, sappig en hard. Dat zijn niet echt de sterkste punten van een Golden Delicious, maar wel van Yello. De smaak is zoet met iets zuur en een intensief aroma van exotische smaken. Het pluktijdstip ligt 14 dagen na dat van Golden Delicious. Verrassend is dat het gele ras net als de gebloste echt op de intense gele kleur doorgeplukt moet worden.

Na het verkrijgen van de licentierechten is door de partners het Zuid-Tiroolse rassenconsortium SK Südtirol en de afzetorganisaties VIP/VOG hard aan de slag gegaan met consumentenonderzoek en eerste afzetpilots. In de diverse Europese landen werden ze aangenaam verrast door de goede beoordeling die veel beter was dan het vergelijkingsras Golden Delicious. Als merknaam is Yello gekozen en geel als dominante kleur in de promotie/verpakking. In de marketing wordt de relatie met Japan nadrukkelijk als slogan ‘Geboren in Japan, gewachsen in Südtirol’ meegenomen als een stukje storytelling.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 6 december 2016 - 12:35