ZON heeft over 2016 een winst (na  belastingen) van € 0,8 miljoen  geboekt. Dat is nagenoeg gelijk aan het resultaat over 2015. Het noodweer dat op 23 juni over Oost-Brabant en Noord-Limburg trok zorgde voor een omzetdaling. Ook de keuze om bij het zachtfruit volledig te concentreren op de afzet van eigen telers leidde tot een lagere omzet. In 2015 werd hier nog een significant handelsvolume omgezet.
De totale omzet van ZON in 2016 kwam uit op € 295 miljoen (€ 330 miljoen in 2015). Van positieve invloed op het omzetcijfer was de gemiddeld gerealiseerd productprijs, die licht verbeterde ten opzichte van 2015. Ook werden minder kosten gemaakt en droeg de efficiencyslag in met name het zachtfruitbedrijf Sun Berry International en BlueBerryWorld bij aan het betere resultaat.

Naast directe verkoop, waarbij telers gekoppeld zijn aan geselecteerde klanten, heeft de veilingklok bij ZON een prominente rol in het verkoopbeleid. In 2017 zal ZON deze commerciële strategie verder uitbouwen, mede omdat zij verwacht meer volume aan zich te kunnen gaan binden door het aantrekken van nieuwe leden.
Belangrijk in de verdere versterking van de positie van Nederlands belangrijkste veilingklok voor groente is de  samenwerking met Spaanse coöperaties. Hiermee kan ZON haar klanten jaarrond een aantrekkelijk productaanbod bieden. Met deze in 2015 gestarte activiteit is ZON er in het voorbije jaar in geslaagd de omzet van importproduct te verdubbelen, waarbij  het aantal klanten met bijna 50% toenam.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 2 mei 2017 - 19:35