Fruittelers die eind augustus bij een RNI-loket terecht willen om hun oogstmedewerkers in te schrijven, kunnen het beste nu al een afspraak inplannen. Bij de meeste loketten kan online een afspraak gemaakt worden. Veelal staat de agenda nog niet zo ver van tevoren open in de afsprakenplanners en in sommige gevallen is het aantal medewerkers waarvoor tegelijk een afspraak gemaakt kan worden beperkt. In die gevallen kunt u het beste direct contact opnemen met het betreffende RNI-loket om te zorgen dat u tijdig én op het gewenste moment uw medewerkers kunt inschrijven.

Overigens is in Venlo een XXL-inschrijfloket gevestigd. Hier is in principe geen of een hele beperkte wachttijd.

Verder heeft de NFO de volgende tips om het inschrijven te vergemakkelijken:

  • Voorafgaand aan het bezoek aan het RNI-loket kunnen nieuwe medewerkers/niet-ingezetenen alvast hun gegevens invullen via het online inschrijfformulier. Dit kan zelfs al in het land van herkomst. Na het invullen wordt een persoonlijke QR-code gegenereerd. Deze code bevat alle ingevulde gegevens van deze persoon.
    De gegevens worden bij het RNI-loket gescand en automatisch overgenomen, door de persoonlijke QR-code te laten scannen. Dit levert tijdens het inschrijven enorme tijdswinst op. Ook wordt de kans op het foutief overnemen van de gegevens verkleind. Het online inschrijfformulier kan via deze link worden ingevuld of door het scannen van de QR-code hieronder.
  • Als het niet lukt om tijdig een afspraak in te plannen bij het dichtstbijzijnde RNI-loket, probeer dan een afspraak te maken bij een ander nabijgelegen RNI-loket.
  • Een andere optie is om de werknemer bij aankomst in Nederland via Venlo te laten reizen. Dan heeft de werknemer al direct een BSN. Voorwaarde is wel dat de werknemer Nederlands of Engels spreekt, anders dient er een begeleider/tolk bij te zijn.

Kan de gemaakte afspraak niet doorgaan? Geef dit dan door aan het RNI-loket! Als u de afspraak afzegt, kan iemand anders terecht op het gereserveerde tijdstip.