Misleidende beeldvorming over de land- en tuinbouw – waaronder de fruitteelt – voorkomen en een eerlijker beeld creëren van de sector. Dat is het doel van het nieuwe Meldpunt Foute Feiten. Het meldpunt is een initiatief van diverse brancheorganisaties, waaronder de NFO. Iedereen kan hier melding maken van onjuiste informatie in reclame- en lesmateriaal over de agrarische sector.
Het initiatief is bedoeld om agrarische ondernemers te ondersteunen bij het signaleren en corrigeren van onjuiste of eenzijdige informatie in verschillende uitingen, meldt ZLTO op haar website. Dan gaat het bijvoorbeeld om lesmateriaal, berichtgeving in de media en reclamecampagnes. De meldingen worden via het meldpunt verzameld en gebruikt om een krachtig en feitelijk weerwoord te geven.
‘Beter te vaak melden dan helemaal niet’
ZLTO diende vorig jaar samen met Agrifacts, LTO Noord en LLTB met succes een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over een lespakket van Greenpeace, zo meldt de organisatie. Dat ging over de impact van de vleesproductie op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Zo leerden kinderen dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto’s, dat de vleesproductie een oorzaak is van honger op de wereld en dat vlees eten mensen ziek maakt. ZLTO kreeg op meerdere inhoudelijke klachten gelijk van de RCC.
NFO-voorzitter John Kusters geeft aan dat dergelijke voorbeelden ook voorkomen in de fruitteeltsector. “Ik wil telers daarom oproepen om zaken te melden die naar hun idee onjuist zijn. Beter een keer te vaak melden dan helemaal niet!”
Het Meldpunt Foute Feiten wordt gedragen door NFO, LTO Noord, LLTB, ZLTO, POV, Glastuinbouw Nederland, KAVB, NMV, NAV, Agrifacts, Team AgroNL en Agractie.
Verdere informatie en melden van klachten
Meer weten of een klacht melden? Kijk op www.zlto.nl/meldpunt-foute-feiten.

