Agrarisch ondernemers zien leren als sleutel tot toekomstbestendig boeren

11 september 2025

Afgelopen voorjaar is onderzoek gedaan onder 174 ondernemers uit de dierhouderij, fruitteelt en open teelten naar de behoefte aan bijscholing. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om het scholingsaanbod beter op de behoeften af te stemmen.

Voor de fruitsector coördineerde Jeannet Mulder, voormalig scholingsconsulenten van de NFO, dit onderzoek. In totaal deden tien fruittelers hieraan mee.

Uit het totale onderzoek komt naar voren dat ondernemers zelf het liefst scholing ontvangen op gebied van ondernemerschap, technische innovaties en persoonlijke ontwikkeling. Voor werknemers ligt de nadruk op vaktechnische kennis en praktische vaardigheden.

Voor eigen ontwikkeling blijft het budget vaak onder de €500 per jaar. Voor medewerkers is dit bedrag nog lager. Ruim de helft van de ondernemers is niet op de hoogte van subsidieregelingen, behalve de Colland subsidie (50%).

Volgens de deelnemers aan het onderzoek bevordert leren en ontwikkelen de betrokkenheid en binding met het bedrijf, motiveert het om het werk te blijven doen en zorgt het voor een bredere inzetbaarheid. Tegelijkertijd kan de sector nog winst kan boeken met hogere budgetten, meer subsidie-informatie en betere inzet van moderne leervormen.

Uit het onderzoek komen vijf concrete aanbevelingen voor scholingsaanbieders naar voren:

1. Plan scholing in rustige periodes Organiseer trainingen en bijeenkomsten in januari, februari, november en december, wanneer ondernemers het meest beschikbaar zijn.

2. Vergroot de bekendheid van subsidies Vergroot de bekendheid van subsidies zoals die van Colland én minder bekende subsidiemogelijkheden, om deelname te stimuleren.

3. Combineer fysieke en digitale leervormen Zet naast populaire fysieke bijeenkomsten ook meer in op e-learning en blended learning, zodat leren flexibeler wordt en ondernemers en werknemers hier de kansen van zien.

4. Stimuleer structureel opleidingsbudget Adviseer ondernemers om jaarlijks een vast percentage van hun omzet te reserveren voor scholing, zowel voor zichzelf als voor hun medewerkers.

5. Stem aanbod af op sector en doelgroep Ontwikkel opleidingsprogramma’s die aansluiten bij de specifieke leerbehoeften per sector, regio en opleidingsniveau, om relevantie en deelname te vergroten.

Bekijk hier de infographic.