Beter voor Natuur & Boer van AH wordt open keurmerk


Albert Heijn stelt Beter voor Natuur & Boer open voor andere partijen. Het streven is een breed toegankelijk topkeurmerk van Milieu Centraal te worden. Door het programma van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, zegt de supermarktketen actief bij te dragen aan een nieuw voedselsysteem in Nederland.
In 2017 is Albert Heijn Beter voor Natuur & Boer gestart en in 2021 is dit uitgerold naar de fruitsector. De inhoud van de programma’s is samen met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. Zo is er ook een specifiek programma voor groente en fruit. In totaal zijn 1.100 boeren en telers aangesloten bij de programma’s, waaronder 360 groente- en fruittelers. Jaarlijks worden de programma’s onafhankelijk gecontroleerd door certificerende instanties en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal. Belangrijk onderdeel van het programma is dat de extra investeringen van telers voor het programma door Albert Heijn worden vergoed.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Door de programma’s van Beter voor Natuur & Boer nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem, bouwen we aan een duurzamere toekomst en laten we samen de wereld beter achter.”

Planetproof
In reactie op de aankondiging van Albert Heijn nodigt SMK Albert Heijn via een persbericht uit om samen te werken aan één duurzaamheidskeurmerk. On the way to Planetproof is immers al een open keurmerk dat toegepast wordt door verschillende supermarkten, waaronder Jumbo, Lidl, Aldi, Plus en andere leden van Superunie. Ook in de schappen van Albert Heijn liggen overigens producten met het keurmerk On the way to PlanetProof: bij zuivel, eieren en conserven, aldus SMK.