Europese zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ van start

05 juni 2025

Jongvolwassenen, in de leeftijd van 18 tot 35 jaar, verleiden om vaker te kiezen voor zachtfruit. Dat is het doel van de Europese zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’, die gisteren van start ging en die mede werd geïnitieerd door de NFO. Bessen, bramen, frambozen en aardbeien worden onder andere onder de aandacht gebracht via sociale media, zichtbaarheid op de winkelvloer en influencers. Hierbij is de boodschap dat zachtfruit zorgt voor geluksmomenten en gezond, makkelijk én lekker is.

De campagne wil jongvolwassenen duidelijk maken dat zachtfruit zorgt voor een zomers gevoel, lekker en gezond is én perfect past bij het drukke leven van jonge mensen. Van een snelle snack tot een feestelijk ontbijtje: ‘Een handje zomer’ laat zien hoe zij makkelijk gezond kunt genieten. De campagne deelt recepten, gezondheidsweetjes en ‘summer moments’ die herkenbaar zijn voor de doelgroep.

TikTok, winkelvloer en influencers zorgen voor zichtbaarheid

Op TikTok en META (Facebook, Instagram) zullen betaalde advertenties en content worden gedeeld, die specifiek gericht zijn op jongvolwassenen. Daarnaast delen content creators hun eigen ‘handje zomer’-moment. Buiten de online wereld is de campagne ook zichtbaar op de winkelvloer en via opvallend promotiemateriaal (zoals posters en vlaggen). Ook op de online winkelvloer is de campagne aanwezig.

Samenwerking in de sector voor duurzame groei

‘Een handje zomer’ is een initiatief van zes Nederlandse organisaties: de NFO, GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Samen vertegenwoordigen zij meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie.

“We willen laten zien dat gezond snacken niet saai of ingewikkeld hoeft te zijn,” zegt Wilco van den Berg, manager Data & Digitalisering bij GroentenFruit Huis. “Zachtfruit is een heerlijk alternatief voor ongezonde snacks en perfect voor het drukke leven van jonge mensen.”

De campagne loopt tot en met 31 maart 2028 en heeft een jaarlijks budget van €400.000. De sector draagt hier jaarlijks €120.000 aan bij, terwijl de EU dit aanvult met

€280.000. Deze campagne wordt mede gefinancierd door het promotieprogramma van de Europese Commissie – Enjoy, it’s from Europe!

Zachtfruit populair, maar jongvolwassene blijft achter

De Europese zachtfruitmarkt zit in de lift, met blauwe bessen als opvallende stijger. Toch blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter.

Gemiddeld kopen Nederlanders 4,5 kilo zachtfruit per jaar per hoofd van de bevolking. Dat gewicht kan omhoog: volwassenen eten per dag gemiddeld 130 gram fruit, tegenover de 200 gram aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Meer weten? Kijk op de website europeanberries.eu, of op TikTok, Instagram of Facebook