Fruit Attraction blijft groeien: 2025-editie trekt 121.137 bezoekers

16 oktober 2025

De Fruit Attraction-beurs 2025, die van 30 september tot en met 2 oktober plaatsvond in Madrid, trok dit jaar een recordaantal van 121.137 bezoekers. Dit was 3 procent meer dan vorig jaar. Nederlandse standhouders en bezoekers blikken positief terug op de beurs.

49 procent van de bezoekers aan de Spaanse groente- en fruitbeurs kwam uit het buitenland. Dit percentage lag 7 procent hoger dan vorig jaar. De bezoekers waren afkomstig uit 152 verschillende landen. Er waren ook veel Nederlandse bezoekers, meldt de beursorganisatie. Daarnaast waren Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk goed vertegenwoordigd onder de bezoekers, net zoals Peru, Chili, Brazilië en Zuid-Afrika.

Ook qua hoeveelheid exposanten werden records gebroken. Er waren 2.485 exposanten – 13 procent meer dan in 2024 – uit 64 landen. Hieronder waren ook veel Nederlandse standhouders, zoals bijvoorbeeld Xenia, Berrybrothers, Bloedbessen, Yourfruit, Fresh Forward, FruitMasters  en WolkyTolky.

Fruit Attraction groeide niet alleen dit jaar in aantal bezoekers en standhouders; ook de afgelopen jaren was sprake van een duidelijke groei. De Spaanse beurs trekt inmiddels flink meer bezoekers dan de Fruit Logistica, waar dit jaar 67.5000 mensen op afkwamen.

Toonaangevend in fruitsector

Onder de Nederlandse standhouders was ook WolkyTolky, dat op de Fruit Attraction haar Drain Monitoring Systeem voor zachtfruit en de dendrometer voor hardfruit onder de aandacht bracht. “Vorig jaar brachten we voor het eerst een bezoek aan deze beurs. Toen waren we overweldigd door de grootte hiervan”, zegt Yannick Smedts van WolkyTolky. “Omdat het belang van Fruit Attraction toeneemt, besloten we dit jaar aanwezig te zijn met een stand. Een goede zet: letterlijk de hele wereld komt samen op de beurs en de kwaliteit van de bezoekers is hoog. Er komen ook wel grotere telers, maar vooral vertegenwoordigers van telerscoöperaties, toeleveranciers en andere belanghebbenden. Fruit Attraction is zonder meer uitgegroeid tot een toonaangevende beurs in de fruitsector.”

Ook voor Veiling Zaltbommel is Fruit Attraction inmiddels een belangrijke beurs, geeft directeur Gerard van der Anker aan. Hij bezocht de beurs met zijn team. “Je ontmoet er bestaande en nieuwe contacten, doet nieuwe, inspirerende ideeën op en de beurs biedt de kans om nieuwe markten aan te boren. Dat laatste is een must om de stijgende kosten voor onze telers het hoofd te kunnen bieden. De opbrengstprijs moet gewoon omhoog.”

Foto’s : Gerard van den Anker en Yannick Smedts