Het Duitse T- en Belgische G-rijbewijs worden vanaf 1 juli 2025 in Nederland erkend. Hiermee wordt grensoverschrijdend gebruik van T-rijbewijzen mogelijk. Op 1 juli liep de overgangsregeling af op basis waarvan een inwoner van een land uit de Europese Unie (EU) of uit de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) die beschikte over een B-rijbewijs behaald voor 1 juli 2015, met dat rijbewijs tot 1 juli 2025 in Nederland een landbouwvoertuig kon besturen. Vanaf 1 juli 2025 moet iedereen die in Nederland een landbouwvoertuig wil besturen in het bezit zijn van een Nederlands T-rijbewijs (of een Duits of Belgisch T-rijbewijs) of een C-rijbewijs.

Meerdere landen
LTO Nederland en Cumela zijn verheugd dat de erkenning van het Duitse T- en Belgische G-rijbewijs nu een feit is. Ook hebben zij in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verzocht om de T-rijbewijzen uit andere EU-landen te erkennen. Hierbij wordt met name gedacht aan de categorie rijbewijzen uit Polen, Roemenië en Bulgarije, landen die voor ons prioriteit hebben in verband met het grote aantal internationale werknemers afkomstig uit deze landen die werkzaam zijn in onze agrarische sector.

Van overgangsregeling naar erkenning
Het aflopen van de overgangsregeling levert in de agrarische – en loonwerksector de nodige problemen op vanwege het grote aantal internationale werknemers en stagiairs. Zij hebben meestal een in hun land behaald T-rijbewijs. Maar anders dan bijvoorbeeld het B-rijbewijs voor personenauto’s is deze T-categorie niet Europees geharmoniseerd via de Europese rijbewijsrichtlijn. Het gevolg daarvan is dat dit T-rijbewijs voor deze categorie werknemers in Nederland niet erkend wordt en ze genoodzaakt zijn om in Nederland alsnog een T-rijbewijs te behalen. Hierdoor worden ondernemers en internationale werknemers met extra financiële en bedrijfsmatige lasten geconfronteerd.

Nederland heeft in feite al voorgesorteerd op een oplossing voor deze problematiek door bij de invoering van het T-rijbewijs in Nederland in de Wegenverkeerswet 1994 de mogelijkheid op te nemen om bij ministeriële regeling een erkenning van T-rijbewijzen in te voeren. Daarbij is sprake geweest van voortschrijdend inzicht aangezien de Europese Commissie vooralsnog geen aanleiding ziet om op Europees niveau regels te stellen over rijbewijzen voor landbouwbouwvoertuigen waardoor het doorvoeren van een erkenning van buitenlandse T-rijbewijzen voor het nationale grondgebied feitelijk de enige oplossing is. Daarom bepleiten LTO Nederland en Cumela dat er een onderzoek gestart wordt om voor diverse andere landen het T-rijbewijs ook te erkennen. Dergelijke onderzoeken zijn omvangrijk, en daarom is het verzoek bij het ministerie neergelegd om dit als eerste uit te voeren voor de T-rijbewijzen uit Polen, Roemenië en Bulgarije.