
Welke supermarkt verkoopt de meeste biologische producten en welke keten scoort het beste als het gaat om broeikasgasemissies? De antwoorden op deze vragen zijn eenvoudig terug te vinden in het vernieuwde Dashboard Duurzaamheid Supermarkten. Met het dashboard komt het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) tegemoet aan een motie die opriep de bijdrage van supermarkten aan dit voedselsysteem inzichtelijk te maken.
Zo is eenvoudig te zien dat Picnic en Albert Heijn met een aandeel biologisch van 4,9 en 4,6 procent in de totale voedselomzet aan kop gaan in deze categorie. Wanneer alleen naar het aandeel biologisch in de huismerken wordt gekeken scoren ook Boon en Plus hoog. De supermarkten Jumbo en Lidl hebben het hoogste aandeel On the way to PlanetProof in de voedselomzet van de huismerken, respectievelijk 11,3 en 9,3 procent, gevolgd door Plus en Aldi, met 7,9 en 7,7 procent.